بسته بندی, طراحی

بسته بندی

بسته بندی (Packaging)، از دیگر تصمیماتی است که یک مدیر محصول باید آن را اخذ نماید. کاربرد بسته بندی به صورت سنتی، در بر گرفتن محصول و محافظت از محصول بوده است. بسته بندی در این حالت، سه لایه را در بر می‌گرفت:

• بسته بندی اولیه؛

• بسته بندی ثانویه؛

• بسته بندی حمل و نقل.

به طور مثال در یک خمیردندان، تیوب نگه‌دارنده خمیردندان، بسته بندی اولیه می‌باشد. جعبه نگه‌دارنده تیوب، بسته بندی ثانویه و کارتونی که برای حمل و نقل این جعبه‌ها داخل آن چیده می‌شوند، بسته بندی حمل و نقل نام دارد.

نکته کلیدی در این است که امروزه رقابت آن چنان شدت یافته است که بسته بندی، مفهومی فراتر از کاربردهای ذکر شده را در بر می‌گیرد. در واقع امروزه بسته بندی، به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی در نظر گرفته می‌شود. بسته بندی امروزه مانند سایر ابزارهای ارتباطی چون تبلیغات، روابط عمومی (Public Relations) و پیشبرد فروش (Sales Promotion)، قادر است با مشتریان ارتباط برقرار نماید. از این رو امروزه بسته بندی مفهومی فراتر از کاربردهای محافظت و نگه داری محصول را شامل می‌شود.

برخی از صاحب‌نظران، به دلیل اهمیت بسته بندی، آن را به عنوان P پنجم بازاریابی در نظر می‌گیرند. برخی دیگر بسته بندی را در P اول از 4P یعنی محصول، دسته بندی می‌نمایند. بسته بندی امروزه باید جذاب و توصیف‌کننده محصول باشد. برخی از افراد، محصول را صرفا به دلیل بسته بندی خوب آن خریداری می‌کنند. از این رو بسته بندی قادر است عمل ترفیع را انجام دهد. مانند شکلات کادویی. در خرید شکلات کادویی، معیار اصلی انتخاب، بسته بندی محصول است.

در برخی صنایع مانند صنعت عطر و ادکلن، بسته بندی آنچنان اهمیتی می‌یابد که اصل محصول را می‌تواند به حاشیه ببرد. برخی طراحان خوب دنیا مانند فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها، در این زمینه فعالیت چشم‌گیری دارند.

طراحی بسته بندی چیست؟

طراحی بسته بندی به تمامی فعالیت های مربوط به فرم، ساختار لوگو، اطلاعات محصول و غیره اطلاق میشود که محصول را برای بازاریابی مناسب کند. طراحی بسته بندی یکی از مهم ترین و سخت ترین گام ها برای عرضه محصول جدید به بازار است.