پوستر و بنر, طراحی

پوستر و بنر

دنیای امروز بسیار رقابتی شده است. هر کسب‌وکاری باید برای ارتقاء خود بتواند تصویر قابل‌توجه و به‌یادماندنی از برند خود ارائه دهد تا بتواند توجه مخاطبانش را بدست آورد و نسبت به رقبای خود پیشی بگیرد. مثلا کارت ویزیت، تراکت و پوسترها، از ابزارهای تبلیغاتی‌ای هستند که به واسطه گرافیک زیبا، توجه مخاطب را جلب می‌کند. طراحی و خلق پوستر برای اولین بار در اواخر قرن 19 مطرح شد و به دلیل افزایش فروش از طریق پوستر، به تدریج بر محبوبیت آن بین کسب‌وکارها افزوده شد. پوسترها انواع مختلفی دارند و در ابعاد متفاوت وجود دارند که وظیفه انتقال اطلاعات به مخاطبان را بر عهده دارد و هر کدام از انواع پوستر برای یک منظور خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پوستر چیست؟

هنگامی که کلمه پوستر را می‌شنوید، احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد، پوستر تبلیغاتی است. اما پوستر دقیقاً چیست؟
پوستر، یک اعلان گرافیکی شامل متن، تصویر و طرح‌های مختلف است که به منظور انتقال اطلاعات به مخاطبان استفاده می‌شود، در ابعاد مختلف چاپ می‌شود و به صورت عمودی بر روی دیوار یا سطوح عمودی دیگری نصب می‌شود. البته با ظهور دنیای دیجیتال، پوسترها لزوماً چاپی نیستند و به صورت دیجیتال هم منتشر می‌شوند. پوسترها اهداف مختلفی دارد؛ مثلاً پوستر ممکن است برای تبلیغات و با هدف فروش باشد یا ممکن است برای معرفی و اطلاع‌رسانی یک رویداد هنری یا ارائه محتوای آموزشی استفاده شود.

بنر چیست؟

بنر را می‌توان یک پیام تعریف کرد که به شکل هنری طراحی شده است و اغلب دارای المان‌های تصاویر و متن است که روی انواع پارچه (مانند فلکسی) چاپ می‌شود که طرح آن بر اساس نیاز سفارش دهنده تهیه می‌شود . از انواع بنر بیشتر برای تبلیغات و معرفی خدمات و محصولات استفاده می‌شود ، با وجود راه‌های گوناگون برای تبلیغات چه از نوع فیزیکی و چاپی و چه نوع مجازی و چندرسانه تبلیغات بنر‌ی هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد و هنوز هم به وجود آن‌ها نیاز است . تجربه ما در این زمینه در چند سال گذشته اثبات می‌کند که استفاده از بنر ،به ویژه در معرفی نام تجاری (برند ) ، محصولات و یا خدمات برای پیشبرد فروش بسیار موثر خواهد بود.

همچنین در یک تعاریف قدیمی‌تر ، بنر به پارچه برافراشته‌ای گفته می‌شد که یک متن روی آن نوشته شده باشد یا بواسطه حک شدن نشان ، نماد ، حروف یا اعدادی که روی بنر نگارش شده بود ، ماهیت صاحب امتیازانش را مشخص می‌کرد ، اگر بنر را اینگونه تعریف کنیم می‌توان گفت که حتی درفش کاویانی که سالیان درازی نماد ایرانیان بوده و یا عَلَمی که در متون اسلامی دیده می‌شود نیز نوعی بنر بوده‌اند.