سه بعدی, مدل سازی سه بعدی

مدل سازی سه بعدی

از مدل‌سازی سه بعدی با هدف تولید مدل‌های سه بعدی برای بخش‌هایی اعم از مهندسی و ساخت گرفته تا انیمیشن دیجیتال برای فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شود. اولین استفاده از گرافیک رایانه در اوایل دهه 1960 برای اهداف علمی و مهندسی بود و بیان هنری CGI از اواخر دهه 1960 آغاز شد. اولین برنامه تجاری مدل‌سازی جامد (Solid) با نام Syntha Vision در سال 1969 منتشر و دردسترس قرار گرفت. 20 سال طول کشید تا با پیدایش Pro/ENGINEER مهندسان و طراحان توانستند که از NURBS و مدل‌سازی پارامتری استفاده کنند. مدل‌سازی سه‌بعدی با محبوبیت و کارایی بیشتری روبرو شد و کاربردهای مدل‌سازی سه‌بعدی از بازی‌های ویدئویی و فیلم‌های سینمایی گرفته تا کلیه ابعاد طراحی و ساخت تجاری گسترش یافت. اولین فناوری چاپ سه بعدی بنام استریولیتوگرافی (SLA)، در سال 1986 پدیدار شد و که نام فایل STL از آن گرفته شده است.